Hamilelik ve Emzirme Döneminde Gaz Problemini Önlemek İçin Tüketmeniz Gereken Yiyecekler

Birçok nedenden dolayı ortaya çıkabilen gaz problemi hayatın her döneminde karşımıza çıkabilir. Hamilelik döneminde gaz sıkıntısı ile karşı karşıya kalmak daha çok yaygındır. Bunun sebebi, artan progesteron hormonuna bağlı olarak, vücutta bulunan düz kas hücrelerinin gevşemesidir. Aynı zamanda bebekler için gaz sorunundan kurtulmak daha zor olduğu için bu dönemlerde daha dikkatli olmak gerekir. Bu tür problemlerin ortadan kalkması için tükettiğiniz gıdaları özenle seçmeli ve yaşam alışkanlıklarınızı gözden geçirmelisiniz. Gelin hep birlikte hamilelik ve emzirme döneminde bebeğinizde ve kendinizde  gaz problemi oluşmaması için neler yiyebilirsiniz bakalım.

Hamilelikle birlikte tükettiğiniz besinler çok daha önemli hale gelir. Hem hamilelik hem de emzirme döneminde gaz problemlerinin oluşmasının başlıca sebepleri nelerdir?

Hamilelik dönemi, tüm vücudunuzu tepeden tırnağa değiştiren özel bir dönemdir. Tüketilen yiyeceklerin içeriği, yemeğin hızlı bir şekilde yenmesi, hareketsiz bir hayat, yemek yeme esnasında ağzın çok açık durması gibi çok fazla neden gaz problemlerine neden olur. Bebeklerde gaz durumu size göre daha sık ortaya çıkar. Bunun başlıca nedeni bebeğin 2-3 haftalık olmasından sonra sütü daha sık tüketmeye başlamasıdır. Böylece bağırsaklarda meydana gelen gaz miktarı artar ve sindirim sistemleri henüz yeteri kadar gelişmediği için bebeklerin gaz problemlerinin atlatılması daha zor olur. Gaz problemlerinin başlıca sebebi yiyecekler olarak görülse de buna eşlik eden bir çok etmen vardır. Bu etmenler şu şekildedir:

  • Ayağın ya da karın civarının üşütülmesi

  • Hareketsiz bir yaşam sürdürmek

  • Vücudun herhangi bir besine karşı hassasiyet göstermesi

  • Alkol ve sigaranın aşırı kullanımı

  • Bağırsak ve sindirim ile ilgili rahatsızlıklar

  • Adet öncesi dönemde ortaya çıkan bazı ataklar

Hamilelik döneminde tüketilebilecek gaz yapmayan yiyecekler nelerdir?

Hamilelik sırasında annenin ve bebeğin sağlığı adına beslenme büyük bir öneme sahiptir. Bir çok kadın hamilelik döneminde gaz problemleriyle karşılaşabilir. Hamilelik dönemi boyunca gaz problemlerinden tam anlamıyla kurtulmak olası olmayabilir ve bu sorun bazen kendi kendine azalmakta veya geçmektedir. Gaz probleminin hafifletilmesi için tüketilebilecek bazı yiyecekler bulunmaktadır. 

  • Lif oranı yüksek meyveleri tüketmek gaz sorununa iyi gelir. İncir, muz, kuru erik gibi meyveleri ve yulafı beslenmenize ekleyebilirsiniz.

  • Bol sıvı tüketimine özen göstermelisiniz. Üzüm suyu gibi ev yapımı meyve suları içebilirsiniz.

  • Ev yapımı çorba içebilirsiniz.

  • Sindirimi kolaylaştırmaya yardımcı olan naneyi salatalarınıza ekleyerek gaz sorunlarını ortadan kaldırabilirsiniz. Buna ek olarak nane çayı da tüketebilirsiniz.

  • Glutensiz ekmek, pirinç ekmeği, yulaf, pirinç ve kinoa da gaz yapmayan tahıllardandır. 

  • Hayvansal kaynaklı karbonhidrat içeren kırmızı et, tavuk, balık, hindi ve yumurta da vücutta gaz yapmayan yiyeceklerdir.

  • Beslenmenize pirinç, karahindiba ve fesleğeni de ekleyebilirsiniz.

Emzirme döneminde bebeğiniz için özenli ve dengeli tüketilmesi önerilen gıdalar nelerdir?

Gaz sorunu emziren annelerde daha büyük bir önem oluşturur. Annenin besinlerden aldığı gaz, süt aracılığı ile bebeğe de geçer. Bunun sonucunda bebekte de gaz problemleri görülebilir. Emziren annelerin kendisinde gaz yapan besinlerden uzaklaşması gerekir. Bebeğinize gaz yapmaması için bu gıdaları özenli tüketin:

  • Karnabahar, lahana, brokoli ve kuşkonmaz gibi gaz yapıcı yiyeceklerden uzak durmalısınız.

  • Kurufasülye, mercimek, nohut gibi kurubaklagiller sıklıkla anne sütüne gaz yapan besinler arasındadır.

  • Soğan fruktoz adı verilen doğal bir şeker içerir. Fruktoz da aynı rafinoz gibi anne sütüne gaz yapabilir.

  • Portakal, greyfurt, elma, şeftali, armut ve erik, gibi meyveler vücudun sindirmekte zorlandığı doğal şeker alkolü olan sorbitol içerir.

  • Çay, kahve, çikolata, kola gibi kafein içeren besinler anne sütüne gaz yapabilir.

  • Baharatlı ve aşırı yağlı yemeklere dikkat etmelisiniz.

  • Mısır, patates ve buğday gibi içerisinde nişasta bulunduran yiyecekleri dengeli tüketmelisiniz.

  • Süt, yoğurt, kefir, ayran, peynir gibi süt ve süt ürünlerini tükettikten sonra bebeğinizde gaz probleminin arttığını gözlemleyebilirsiniz, inek sütü proteini içeren gıdalar bebeklerde gaz ve huzursuzluğa neden olduğu en sık bilinen gıdalar arasındadır.

  • Bulgur, yulaf, mısır, kepekli gıdalar gibi tahıllar lif, rafinoz ve nişasta içerir. Bunların hepsi kalın bağırsaktaki bakteriler tarafından parçalanır ve bu da gaza yol açar.

Peki emziren anne ne yemeli diye merak ediyorsanız bebekte gaz yapmaması için tercih edebileceğiniz yiyeceklere bakalım.

  • Süt ve süt ürünlerinin laktozsuz olanları deneyerek bebekte gaz oluşumuna neden olup olmadığı gözlemleyebilirsiniz. 

  • Sabah kahvaltılarında protein ihtiyacını karşılamak için yumurta yemelisiniz.

  • Susam, fındık, fıstık, badem, yeşil yapraklı sebzeler, kuru meyveler gibi alternatif kalsiyum kaynaklarını tüketebilirsiniz.

  • Kurubaklagillerin gaz yapıcı etkisini azalmak için en az 12 saat suda bekletebilir, haşlama suyuna biraz kimyon ekleyebilir ve haşlanırken suyun üzerinde biriken köpükleri alabilirsiniz.

  • Kış aylarında pazı, ıspanak, pırasa gibi gaz yapmayan sebzeleri tercih edebilirsiniz.

  • Soğan pişirildiğinde gaz yapıcı etkisi azalabilir. Bu besini beslenmenizden tamamen çıkartmak yerine pişmiş halini tükettiğinizde de bebeğinizde gaz oluşturup oluşturmadığını gözlemleyebilirsiniz.

  • Kafein içeren içeceklerin yerine nane çayı, papatya çayı, rezene çayı gibi gaz problemini azaltacak bitki çayları ılımlı miktarda tüketilebilirsiniz.

  • Pirinç, gaz yapmayan tek tahıldır. Ancak tam tahılları beslenmenizden tamamen çıkartmak yerine hangilerinin bebeğinizde gaza neden olduğunu tespit edebilirsiniz.

  • Çilek, kavun, kiraz, üzüm, yaban mersini, avokado, kivi gibi meyveleri tüketebilirsiniz.

  • Bol bol su tüketmelisiniz.

  • Emzirme döneminde demir ihtiyacı artar, bunun için kırmızı et, yumurta, balık, tavuk, ceviz ve badem gibi kuruyemişler tüketebilirsiniz.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*